Kampanj om det livsviktiga lantbruket

"Ett hållbart grönt näringsliv är avgörande för att möta framtidens utmaningar, oavsett om de är av ekonomisk, social, beredskaps- eller miljömässig karaktär."

Läs mer och se filmerna här!

Jordens bästa är en kampanj för att rikta strålkastarna mot människorna som ser till att vi alla får mat på bordet.

Redan idag är det stor brist på arbetskraft inom lantbruket. Både i Sverige och internationellt. Och läget börjar bli akut. Medelåldern för lantbrukare är 60 år. Men vi behöver bra folk till hela kedjan. Vi behöver visionära innovatörer som kan skapa lösningar för framtidens matproduktion till en växande befolkning i ett klimat som förändras, yrkesproffs som omsätter idéerna på gårdsnivå – och alla däremellan. Många har idag dålig koll på vilka jobb som finns kopplat till lantbruk. Det finns också en förlegad bild av hur de jobben ser ut. Få är till exempel medvetna om att lantbruket hela tiden surfar överst på vågen av teknisk innovation och att hållbarhetstänket är ständigt närvarande. För att garantera mätta magar i framtiden behövs det redan idag fler människor som väljer att utbilda sig, jobba och att starta företag i det gröna näringslivet. Genom att visa upp dem som är i branschen idag, och visa på bredden av yrken och inriktningar, hoppas Landsbygdsnätverket på att fler ska inspireras och våga ta steget.

OM KAMPANJEN

Bakom kampanjen Jordens bästa står Landsbygdsnätverket analysgrupp för hållbara gröna näringar och projektet Jobba Grönt. Kampanjen syftar till att stärka branschens attraktionskraft bland unga och uppmärksamma dem på mängden av yrken som finns i alla led.

OM JOBBA GRÖNT

Jobba Grönt är ett projekt vars syfte är att få fler unga och karriärbytare att plugga, jobba eller starta företag i det gröna näringslivet. Att få fler till våra branscher är viktigt för alla, för utan mat på bordet och hållbara råvaror blir livet svårt. Här hittar du massor av inspiration kring yrken och utbildningar.